Dane adresowe placówki

Przedszkole nr 4 im. Bolka i Lolka
Osiedle Północ 8
64-300 Nowy Tomyśl

NIP: 7881985398
REGON: 301614195

Tel: 614423563
e-mail: sekretariat@przedszkole4-nt.pl

Dyrektor:
mgr Joanna Krysztofek-Koprak

LOGOPEDA

Szanowni Państwo,

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, jaka obecnie ma miejsce, przesyłam Państwu materiały logopedyczne do wykorzystania w pracy z Państwa dziećmi. Większość z Państwa ma możliwość wydrukowania kart, ale można też  po prostu wykorzystywać w inny sposób słówka, które znalazły się w poszczególnych ćwiczeniach. Polecam najprostsze gry typu „Piotruś” lub „Chińczyk” z kilkoma pionkami i kostką, oraz słówkami (napisanymi lub narysowanymi) i zabawa- nauka gotowa! Materiał ćwiczeniowy, jaki ewentualnie dziecko otrzymało już w przedszkolu można pominąć, albo wykorzystać powtórnie- tę decyzję pozostawiam Państwu.  Każdy z Państwa wie, nad jaką grupą głosek pracuje Państwa dziecko. Wyjaśnię wszystko dla większego porządku.
Większość dzieci pracuje nad grupą głosek szumiących:
 SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ. Materiały, jakie tu zamieszczam mają właśnie taki tytuł.
 
Przypominam o podstawowych zasadach wymowy tych głosek:
- język u góry- na podniebieniu,
-usta w wąski dzióbek,
-wargi wysunięte do przodu,
- można złączyć ząbki,
- głoski SZ, CZ wymawiamy bezdźwięcznie- czyli bez udziału więzadeł głosowych,
- głoski Ż, DŻ wymawiamy natomiast dźwięcznie- czyli przy udziale więzadeł głosowych, co można rozpoznać po drżącej szyi.
 
Część  dzieci pracuje nad głoskami syczącymi: S, Z, C, DZ, dla nich będzie materiał dotyczący wymowy głosek syczących
Przypominam o podstawowych zasadach wymowy tych głosek:
- język na dole- za dolnymi ząbkami,
-usta rozciągnięte w uśmiechu,
- ząbki złączone,
- głoski S, C wymawiamy bezdźwięcznie- czyli bez udziału więzadeł głosowych,
- głoski Z, DZ wymawiamy natomiast dźwięcznie- czyli przy udziale więzadeł głosowych, co można rozpoznać po drżącej szyi.
Rodzice dzieci, które trenują wymowę „syczków” oraz tych, które są właśnie w trakcie wymiany dolnego uzębienia, zachęcam do skorzystania również  z „szumków” (jak to czasami robimy w przedszkolu). Ćwiczenia te wzmacniają cała strefę orofacjalną; stabilizują pozycję języka- wycofując go z zewnątrz do wnętrza jamy ustnej, wzmacniają mięsień okrężny warg, trenują słuch fonematyczny.  
Część dzieci ćwiczy wymowę głosek tylnojęzykowych K, G. Dla nich są osobne ćwiczenia.
Tu także przypominam o podstawowych zasadach wymowy tych głosek:
-usta szeroko otwarte,
-czubek języka leży na dole jamy ustnej,
- cała masa języka cofa się w kierunku gardła, a jego część tylna unosi się do góry przysłaniając ścianę gardła
- głoskę K wymawiamy bezdźwięcznie- czyli bez udziału więzadeł głosowych,
- głoskę G wymawiamy  dźwięcznie- czyli przy udziale więzadeł głosowych, co można rozpoznać po drżącej szyi.
 
Dzieci pracujące nad „eRką” ćwiczą wymowę „ markowanego” R w różnych grupach spółgłoskowych, zastępując początkowo ćwiczony dźwięk fonemem D.
One także mogą poćwiczyć w ramach przerwy „szumki” ze względu na aktywację pionizacyjną języka.
Tu także przypominam o podstawowych zasadach wymowy tych głosek:
-usta szeroko otwarte,
-czubek języka leży na podniebieniu górnym,
- sam język jest maksymalnie rozciągnięty na boki,
- ruch powietrza wprawia czubek języka w drgania charakterystyczne dla wybrzmienia tej trudnej głoski.
Życzę Państwu powodzenia podczas „gimnastyki języka” a nam wszystkim szybkiego i bezpiecznego zakończenia tej jakże trudnej dla nas sytuacji. Obyśmy jak najszybciej wrócili do normalnego funkcjonowania!
 
Łączę wyrazy szacunku oraz  pozdrawiam gorąco wszystkich   moich języczkowych Podopiecznych.
 
 
                                                     
Głoski K, G przedszkole
Szumki Przedszkole
Rerki 1
Rerki 2

LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH

Zabawy stymulujące rozwój mowy dzieci w drugim i trzecim roku życia
Intencja komunikacyjna

    Monika Jaworek logopeda